Slöja?

Idag i skolan hade vi en liten debatt på SOn lite på skoj bara om slöja o burka o.s.v. Vissa tycker att det ska förbjudas i Sverige. Men jag förstår inte riktigt varför?
Slöjan tillhör deras religion, så som judarnas kipa och dom kristna nunnornas slöjor.
Många kvinnor väljer att bära slöja för att det är en symbol som är förknippad med deras tro, tradition och identitet, något som gör att de känner sig trygga i sin vardag och trygga i sin tro. Andra har ingen rätt att bestämma vad dom ska ha på sig.
Sverige är ett fritt land, det innebär att människor har rätt att utöva en religion och rätt att avstå från att göra det. Vissa säger att kvinnorna blir förtryckta av att bära slöja, men slöjan är deras egna val. För muslimska kvinnor är slöjan en markering av att insidan är viktigare än utsidan. En kvinna ska inte bli pressad att uppnå något ideal för att bli accepterad. Varför ska dom kristna nunnorna i Sverige få bära slöja när inte muslimerna får det?

Jag tycker det är riktigt dålig. Visst, jag kan också undra ibland varför dom måste dölja sitt utseende på det sättet. Men det är deras ensak, det ska inte andra lägga sig i. Jag respekterar att dom har en annan religion och att bära slöja är ett sätt för dom att respektera Gud.

Kommentarer
Postat av: Hanna

vad du är klok! men det man snarare borde diskutera är burka som är en mycket svårare fråga

2010-10-29 @ 12:12:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0